C/ Ramon Batlle, 39-45 - 08030 Barcelona

933 468 001

Economia del Bé Comú

Economia del Bé Comú

El model de l’Economia del Bé Comú (EBC), desenvolupat per l’economista austríac Christian Felber, s’ha convertit en un dels 24 reptes del projecte #avuixdemà de les escoles FEDAC. El propòsit final és promoure la cooperació en lloc de la competència, estant al servei de la societat, en contraposició de l’afany de lucre individual.

Grup de treball de l'Economia del Bé Comú

El 30 de maig de 2022 es va començar el procés d’anàlisi de l’Economia del Bé Comú a l’escola, seguint el model europeu de la matriu del bé comú. Juntament amb FEDAC Amílcar i l’assessorament de l’Associació Catalana per al Foment de l’Economia del Bé Comú (ACFEBC), s’han buscat evidències, indicadors i fortaleses en relació amb els quatre àmbits:

  • Dignitat humana. L’EBC posa al centre el valor de l’ésser humà, la seva dignitat i protecció. En aquest sentit, aquest curs s’ha iniciat un procés de detecció de l’estat del benestar dels tots educadors per establir millores en l’àmbit laboral i generar un impacte positiu en l’alumnat. Ens proposem anar fent extensiva aquesta pràctica de forma preventiva en tots els infants i joves.
  • Solidaritat i justícia. Aquest àmbit, ja arrelat a l’escola, és el fonament de l’escola d’iniciativa social de FEDAC Sant Andreu. Les accions solidàries han marcat històricament el caràcter de l’escola i així s’ha reafirmat en el balanç realitzat. Aquestes es fan tan internament com amb altres col·lectius de l’entorn, com aquest curs participant en l’espigolada.
  • Sostenibilitat mediambiental. Totes les activitats econòmiques generen un impacte ambiental. L’EBC vetlla per minimitzar aquest impacte. Des de l’escola té un doble vessant: formativa i de difusió a través de projectes d’aprenentatge i treball d’aula i l’impacte propi de l’activitat de l’escola. En aquest sentit, els projectes estan vinculats a ODS i la voluntat de reduir el consum energètic, el malbaratament alimentari i la reducció de residus. Totes aquestes accions ja han estat iniciades fa uns cursos i amb el compromís de continuar millorant.
  • Transparència i participació. L’EBC determina que la participació de tota la comunitat educativa és bàsica per desenvolupar el propòsit compartit de l’escola. En aquest àmbit, partim de la participació activa de les famílies a través de l’AFA, sent una gran fortalesa. A FEDAC Sant Andreu estem avançant cap a una organització TEAL, més horitzontal i autogestionada, partint d’un propòsit comú. Durant aquest curs, tot això s’ha pogut evidenciar amb les reunions trimestrals de delegats de curs, enquestes de satisfacció a famílies, enquestes de valoració per part de l’alumnat a partir de 3r de primària, procés participatiu del projecte “Patis” finançat per l’AFA, el disseny del nou pícnic per part de l’alumnat…

Després de tota l’anàlisi s’han definit i prioritzat les actuacions de millora que com escola ens comprometem a portar a terme durant els cursos vinents. Com a punt final d’aquesta fase, les dues escoles van definir el nostre objectiu estrella: publicar els impactes socials i ambientals de l’activitat per fer difusió de les bones pràctiques derivades de l’EBC.

Un any més tard, el 30 de maig de 2023, vam poder compartir el Balanç del Bé Comú a l’Espai Bota davant d’una seixantena de persones. Va ser un acte on es va comptar amb la presència de Montse Junyent i Fernando Lorenz, de l’ACFEBC, amb Modest Jou, director general de les escoles FEDAC i Oleguer Salvadó, responsable del Bé Comú a FEDAC. Hi van intervenir com a testimonis membres de les dues comissions de treball: Aaron Abelló, Daniel Erades, David Catchot i Judith Leandres de FEDAC Amílcar, i Jaume Fabró, Montserrat Martí i Alejandro Ochoa de FEDAC Sant Andreu.

Finalment, volem mostrar la nostra gratitud a les entitats col·laboradores sensibles als valors de l’Economia del Bé Comú, com Eurest, Floristeria Iris i La Toscana a casa, així com a totes les persones assistents a l’acte.

Economia del Bé Comú
CreaEscola Quality Certificate for Education Website