C/ Ramon Batlle, 39-45 - 08030 Barcelona

933 468 001

Psicomotricitat a educació infantil

Psicomotricitat a educació infantil

Un dels aspectes fonamentals de la psicomotricitat és que s’ocupa de la globalitat de l’infant. És a dir, engloba la interacció que s’estableix entre el coneixement, l’emoció, el cos, el moviment i el sistema de relacions que l’envolta, donant importància al desenvolupament de la persona, així com de la seva capacitat per expressar-se i relacionar-se dins d’un context social.

A FEDAC Sant Andreu treballem la psicomotricitat a l’etapa d’infantil mitjançant el mètode creat pel pedagog Bernard Aucouturier. Aquest mètode té com a objectiu la maduració psicològica dels infants a través del joc i del moviment espontani, afavorint el desenvolupament integral dels més petits. 

Les sessions de psicomotricitat tenen com a llengua vehicular l’anglès i es porten a terme a sala de psicomotricitat del nostre centre. 

Els materials que utilitzem estan pensats perquè siguin materials vius, és a dir, són els mateixos infants els qui li donen forma i sentit al llarg de la sessió, i estan pensats per poder treballar tant la part motriu com el joc simbòlic.

El mètode Aucouturier proposa una seqüència de cinc fases en les quals s’organitza cada sessió:

  • Ritual d’entrada: En arribar a la sala de psicomotricitat els infants es treuen les sabates i seuen a terra en forma de cercle, aquest és el moment de la benvinguda, on es fa un repàs de les normes que són imprescindibles pel bon funcionament de la sessió.
  • Fase d’impulsivitat: Consisteix en una proposta d’activitat que permet el desbloqueig tònic i l’escalfament del cos. Concretament, construïm una muralla amb material tou, els helpers de la setmana seran els encarregats de construir-la. A partir de la destrucció d’aquesta muralla s’inicia el joc lliure i espontani.
  • Fase d’expressivitat motriu: Permet que els nens i nenes gaudeix amb els diferents materials que estan presents a la sala. Durant aquesta fase s’estableix un joc espontani.
  • Fase de representació i ritual de sortida: Una vegada finalitzada la sessió, entre tots/es recollim el material i ens posem les sabates. 
  • Fase de reflexió: Per finalitzar, tornem a seure en rotllana, i parlem sobre com ha anat la sessió, representem mitjançant la construcció, el modelatge o el dibuix, allò que més ens ha agradat o com ens hem sentit.

En conclusió, amb el mètode d’Aucouturier, es fomenta una maduració psicològica mitjançant el joc i el moviment espontani, potenciant així un desenvolupament integral que prepara els més petits per expressar-se i relacionar-se de manera òptima en el seu entorn social. Aquest enfocament reafirma la importància de considerar tots aquests elements en la formació dels infants, posant de manifest la interrelació entre el desenvolupament psicomotor i la seva adaptació al món que els envolta.

CreaEscola Quality Certificate for Education Website