C/ Ramon Batlle, 39-45 - 08030 Barcelona

933 468 001

Pla lector, matèria optativa a l’ESO

Pla lector, matèria optativa a l’ESO

Els alumnes de FEDAC Sant Andreu treballen les competències de comprendre i analitzar les idees principals d’un text, de desenvolupar un pensament crític, de produir textos escrits, d’aprendre nou vocabulari, de llegir de manera autònoma i d’interpretar fragments literaris a través d’una de les assignatures optatives a l’ESO, el Pla Lector.

Els alumnes han de seleccionar i llegir llibres de diferents gèneres i nivells de dificultat i fer activitats relacionades amb aquests. Com a element fonamental d’aquesta assignatura vetllem perquè l’alumnat aprengui a gaudir de la lectura en un moment d’auge de la immediatesa i les xarxes socials. Comprendre les idees principals d’un text, identificar els elements narratius, desenvolupar la seva capacitat crítica, així com portar a terme activitats d’expressió escrita com les ressenyes o la participació en el Fòrum de lectura on es comuniquen amb l’autor o autora del llibre són habilitats adquirides a través d’aquest programa educatiu. 

Una de les eines que utilitzem és la plataforma Fiction Express, la qual ens permet desenvolupar les competències anteriorment citades, amb una gran varietat de llibres i nivells, activitats complementàries, així com la valoració dels llibres per part dels alumnes i la comunicació amb els autors i autores dels llibres. De la mateixa manera també s’usa el llibre en format físic tradicional i activitats en paper relacionades amb aquests.

Aquesta plataforma brinda l’oportunitat a l’alumnat de poder tenir una trobada virtual amb l’autor del llibre que s’han llegit i del qual han fet una ressenya. Precisament és aquesta ressenya, que per la seva qualitat, és premiada per la plataforma amb aquesta oportunitat de poder contrastar la seva visió del llibre amb altres joves de la seva edat i l’escriptor o escriptora del llibre.

Alumna de 3r d'ESO parlant amb l'autora del llibre que s'ha llegit gràcies al pla lector de l'escola.
Alumna de 3r d’ESO fent una trobada virtual amb l’autora del llibre Ordinary Joe, Sylvia Bishop.

Actualment, el Pla Lector es porta terme en tres llengües diferents: català, castellà i anglès i forma part del currículum de l’escola tant a l’educació primària com a secundària. D’aquesta manera, des de ben petits es treballa l’hàbit de la lectura com a eina d’aprenentatge per tal de fomentar l’autonomia, la comprensió lectora, l’expressió escrita i el gust per la lectura.

Pla lector
CreaEscola Quality Certificate for Education Website