C/ Ramon Batlle, 39-45 - 08030 Barcelona

933 468 001

Com acompanyar els infants en el procés d’aprendre a llegir?

Com acompanyar els infants en el procés d’aprendre a llegir?

L’aprenentatge de la lectura és un viatge fascinant i complex que cada infant realitza al seu propi ritme i que, com tots els processos, poden generar neguits i dubtes a les famílies. Per això, és important entendre que aprendre a llegir és un procés amb diferents etapes i que un acompanyament adequat pot fer que sigui més positiu, enriquidor i efectiu.

Com és el procés d’aprendre a llegir?

Hi ha una fase inicial on l’infant comença a mostrar interès per les lletres i les imatges, però encara no les reconeix o en confon algunes. En aquesta etapa, és clau fomentar la curiositat i la motivació, llegint-li contes, rimes, cartells, poemes… i parlar tranquil·lament sobre les imatges.

aprendre a llegir

En un segon moment, l’infant comença a reconèixer algunes lletres i paraules, i a associar-les amb els seus sons. Aquí és important jugar amb les lletres, fer jocs de paraules, continuar llegint en veu alta… I sobretot celebrar els seus èxits, per petits que siguin, i evitar la pressió. Cada infant avança al seu ritme, recordem-ho!

Finalment, arribarem a la fase de lectura: comença a llegir paraules i frases curtes i és normal que s’equivoqui. En aquest moment, és essencial ser pacients, animar-lo i oferir-li suport. La lectura ha de ser una activitat agradable! A mesura que l’infant guanya confiança, comença a llegir textos més complexos amb més fluïdesa. Aquí és important seguir llegint junts i parlar del que llegeix per anar millorant la comprensió.

I què podem fer si l’infant no vol llegir?

Sobretot no forçar-lo. Llegir-li en veu alta, buscar jocs de lletres, tenir un bon racó amb contes de temes que sabem que li agraden, deixant que sigui ell/a qui triï el llibre encara que sigui només per mirar-lo, cercant contes amb poca lletra i il·lustracions que els captivin i, fins i tot, podem oferir-li audiollibres.

I si li costa llegir?

Per altra banda, és normal que l’infant se senti frustrat quan li costa llegir o es compari amb altres. En aquests moments, és important validar els seus sentiments reforçant sempre que cada persona aprèn a un ritme diferent i verbalitzar-li els avenços que, ben segur, ha anat fent, per petits que siguin.

Com podem acompanyar-lo el procés d’aprendre a llegir?

Així doncs, algunes propostes per acompanyar el procés de l’aprenentatge de la lectura serien:

  • Trobar moments tranquils i agradables de lectura conjunta.
  • Llegir-li en veu alta escollint llibres amb il·lustracions atractives i històries captivadores.
  • Crear un ambient de lectura acollidor amb llibres adequats a l’edat i interessos, amb coixins còmodes…
  • Jugar a jocs que impliquin paraules: inventar rimes i cantarelles, anomenar totes les paraules que sapiguem sobre un tema, jugar al Penjat o l’Scrabble…
  • Fomentar la curiositat fent preguntes sobre què llegeix, què s’imagina, què sent…
  • Anar a la biblioteca o participar d’activitats de foment de la lectura…

La lectura és un aprenentatge clau per a moltes altres habilitats: acompanyem el nostre infant amb calma, optimisme i acceptant el seu ritme!

CreaEscola Quality Certificate for Education Website