Donem resposta als reptes del món actual
C/ Ramon Batlle, 39-45 - 08030 Barcelona
933 468 001
L’aprenentatge de la lectura és un viatge fascinant i complex que cada infant realitza al seu propi ritme i que, com tots els processos, poden generar neguits i dubtes a les famílies. Per això, és important entendre que aprendre a llegir és un procés amb diferents etapes i que un acompanyament adequat pot fer que sigui més positiu, enriquidor i efectiu.
Hi ha una fase inicial on l’infant comença a mostrar interès per les lletres i les imatges, però encara no les reconeix o en confon algunes. En aquesta etapa, és clau fomentar la curiositat i la motivació, llegint-li contes, rimes, cartells, poemes… i parlar tranquil·lament sobre les imatges.
En un segon moment, l’infant comença a reconèixer algunes lletres i paraules, i a associar-les amb els seus sons. Aquí és important jugar amb les lletres, fer jocs de paraules, continuar llegint en veu alta… I sobretot celebrar els seus èxits, per petits que siguin, i evitar la pressió. Cada infant avança al seu ritme, recordem-ho!
Finalment, arribarem a la fase de lectura: comença a llegir paraules i frases curtes i és normal que s’equivoqui. En aquest moment, és essencial ser pacients, animar-lo i oferir-li suport. La lectura ha de ser una activitat agradable! A mesura que l’infant guanya confiança, comença a llegir textos més complexos amb més fluïdesa. Aquí és important seguir llegint junts i parlar del que llegeix per anar millorant la comprensió.
Sobretot no forçar-lo. Llegir-li en veu alta, buscar jocs de lletres, tenir un bon racó amb contes de temes que sabem que li agraden, deixant que sigui ell/a qui triï el llibre encara que sigui només per mirar-lo, cercant contes amb poca lletra i il·lustracions que els captivin i, fins i tot, podem oferir-li audiollibres.
Per altra banda, és normal que l’infant se senti frustrat quan li costa llegir o es compari amb altres. En aquests moments, és important validar els seus sentiments reforçant sempre que cada persona aprèn a un ritme diferent i verbalitzar-li els avenços que, ben segur, ha anat fent, per petits que siguin.
Així doncs, algunes propostes per acompanyar el procés de l’aprenentatge de la lectura serien:
La lectura és un aprenentatge clau per a moltes altres habilitats: acompanyem el nostre infant amb calma, optimisme i acceptant el seu ritme!
25 escoles a Catalunya amb un projecte transformador, compromès i il·lusionant: #avuixdemà
© 2020 Escoles FEDAC | Tots els drets reservats - Avís legal - Política de privadesa - Política de cookies - Design by Creaescola