Donem resposta als reptes del món actual
C/ Ramon Batlle, 39-45 - 08030 Barcelona
933 468 001
A l’escola apostem, des de fa anys, per la realització d’experiències vivencials, que apropin l’infant a contextos reals i que li provoquin impactes beneficiosos i significatius pel seu desenvolupament com a ésser social. Sortides escolars, tallers, xerrades i colònies formen part de la nostra tasca educativa i creiem fermament en els beneficis que aporten a l’alumnat.
Les colònies escolars de tres dies són una experiència única i valuosa que afavoreix el desenvolupament integral dels infants, oferint beneficis en l’àmbit educatiu, acadèmic i familiar. Aquests dies fora del context habitual no només permeten l’adquisició de nous coneixements, sinó que també contribueixen a enfortir habilitats socials, emocionals i d’autonomia, essencials pel seu creixement.
En l’àmbit educatiu, les colònies proporcionen un aprenentatge vivencial que sovint no es pot obtenir dins de l’aula. Activitats a la natura, la convivència amb companys i la pràctica de valors com la responsabilitat, el respecte i la cooperació permeten que els infants experimentin de manera pràctica continguts acadèmics. Les excursions a la natura poden estar relacionades amb el coneixement del medi, però realitzades amb el seu grup escolar i a dins d’un projecte, es converteixen en activitats veritablement significatives i perdurables en la memòria de l’infant.
L’experiència de sortir de l’entorn escolar tradicional també fomenta la curiositat i l’autonomia. Els infants es veuen immersos en situacions on han de prendre decisions, resoldre problemes i gestionar els seus propis recursos personals. Aquestes vivències contribueixen a un creixement cognitiu i emocional que repercuteix positivament en el seu rendiment acadèmic, ja que milloren habilitats com la capacitat de treball en equip, la resolució de conflictes i l’autoregulació emocional.
En l’àmbit familiar, les colònies suposen una oportunitat per a les famílies de treballar la confiança en els seus fills. Per a molts pares i mares, deixar que l’infant participi en una estada de tres dies fora de casa pot suposar una preocupació inicial. És natural sentir incertesa, però és important entendre que aquests moments d’allunyament són necessaris per al creixement personal de l’infant. És una oportunitat perquè aprengui a gestionar situacions sense la supervisió immediata de la família, fet que afavoreix la seva autonomia i beneficia el seu creixement.
Les colònies també ajuden les famílies a superar pors. Molts infants poden sentir inseguretats davant la idea de separar-se de casa durant uns dies, però, en superar aquestes pors, experimenten un sentiment d’autoeficàcia que reforça la seva autoestima. Aquestes experiències ajuden tant l’infant com la família a confiar en la capacitat del nen o nena de desenvolupar-se en entorns nous.
És clau entendre que, tant per part de les famílies com dels infants, la por a la separació i al desconegut forma part del procés de creixement. Com a escola, som conscients que aquestes pors són naturals, però creiem fermament que el paper de les colònies en la vida de l’infant és transcendental per superar-les. Aquestes experiències contribueixen al desenvolupament d’habilitats personals que només es poden assolir mitjançant la pràctica. En aquest context, les colònies són una de les poques oportunitats que els infants tenen per experimentar independència en un entorn segur i supervisat.
És important remarcar que les colònies escolars no són simplement una excursió o un passatemps. Formar part d’aquestes activitats és un dret que l’infant té, ja que formen part del seu procés educatiu i de creixement personal. Segons la Convenció sobre els Drets de l’Infant, els infants tenen dret a participar en activitats recreatives i educatives que afavoreixin el seu desenvolupament integral. Privar-los de participar en aquestes experiències reiteradament pot suposar una limitació en el seu dret a una educació completa, que no només inclou aspectes acadèmics, sinó també emocionals i socials.
Com a escola, entenem i respectem que la decisió final sobre la participació de l’infant en les colònies recau en la família. Sabem que cada família té les seves pròpies preocupacions i criteris a l’hora de prendre decisions d’aquest tipus. No obstant això, no compartim ni ens semblen educatives aquelles conductes restrictives que, de forma reiterada, impedeixen a l’infant gaudir d’aquesta experiència, i no l’encoratgen i animen a realitzar-la com a part del seu desenvolupament. Considerem que limitar constantment aquestes oportunitats pot perjudicar el desenvolupament de l’infant i no li permet viure moments fonamentals per al seu creixement personal.
En conclusió, les colònies escolars de tres dies ofereixen una experiència transformadora per als infants, que afavoreix el seu creixement educatiu, acadèmic i emocional. Superar les pors i confiar en la capacitat dels infants d’afrontar noves situacions és essencial perquè puguin desenvolupar tot el seu potencial. A més, no hem d’oblidar que és un dret dels infants gaudir d’aquestes vivències vitals, per la qual cosa, tot i que la decisió final sigui de les famílies, és important que reflexionem sobre els beneficis que es perden quan, de manera reiterada, es priva l’infant d’aquestes oportunitats. No tot es pot deixar per a demà, allò que es perd l’infant, no torna tan fàcilment.
25 escoles a Catalunya amb un projecte transformador, compromès i il·lusionant: #avuixdemà
© 2020 Escoles FEDAC | Tots els drets reservats - Avís legal - Política de privadesa - Política de cookies - Design by Creaescola