C/ Ramon Batlle, 39-45 - 08030 Barcelona

933 468 001

Arrels, present i futur de Sant Andreu

Arrels, present i futur de Sant Andreu

Descobrint Sant Andreu a través de l’art! “Arrels, present i futur de Sant Andreu” és un projecte interdisciplinari que connecta els alumnes amb la història, la cultura i l’evolució del seu barri. Des d’Infantil fins a Secundària, els estudiants exploren Sant Andreu amb una mirada artística, creant obres que expliquen el passat, el present i el futur de la seva comunitat.

Què ha inspirat el projecte?

Sant Andreu és molt més que un barri: és un espai viu, ple d’història i de tradicions que evolucionen amb el temps. Aquest projecte neix de la necessitat de connectar els alumnes amb el seu entorn i de fomentar-ne el sentiment de pertinença. Cada etapa educativa s’endinsa en una dimensió diferent: les arrels festives i culturals, la realitat actual del barri i les possibilitats de futur, treballant disciplines artístiques variades.

Per a qui és el projecte “Arrels, present i futur de Sant Andreu”?

Tots els cursos de l’escola participen en aquesta experiència immersiva:

  • Infantil: Descobreixen les arrels del barri a través de la festa major, els gegants i les tradicions.
  • Primària: Exploren el present mitjançant entrevistes, rutes històriques i projectes sobre les entitats locals.
  • Secundària: Imaginen el futur de Sant Andreu amb debats, dissenys urbanístics i propostes de millora per al barri.

Temporalització

El projecte es desenvolupa al llarg de dos cursos (2024-2026), garantint un procés d’aprenentatge continu i evolutiu.

Com hem fet el projecte “Arrels, present i futur de Sant Andreu”?

Els passos a seguir per portar a terme el projecte han estat:

1. Investigació i descoberta

  • Infantil: Visites a la imatgeria festiva, espectacles de festa major, creació d’un mural col·lectiu, interpretació d’actes tradicionals del barri.
  • Primària: Entrevistes a veïns i artesans, recerca i vivència d’activitats d’oci al barri, creació d’un mapamundi del barri i estudis sobre els noms dels carrers.
  • Secundària: Debats sobre la transformació urbana, disseny d’espais futurs i creació de maquetes i creació d’un mural pictòric al llarg de l’escala d’infantil a secundària.

2. Expressió artística

  • Utilitzem pintura, volum, textures i altres formes artístiques per representar les idees i reflexions dels alumnes.
  • Es creen murals col·lectius a les escales de l’escola que reflecteixen la història i futur de Sant Andreu.

3. Exposició final

  • Els treballs es presenten en una mostra oberta a tota la comunitat, coincidint amb Carnestoltes i les Portes Obertes del segon curs en què es fa.
  • Es planteja la possibilitat de traslladar algunes propostes de futur a les autoritats del barri.

Recursos

Aquest projecte es vincula amb altres iniciatives escolars i culturals, aprofitant activitats ja existents i enriquint-les. Les disciplines artístiques es fusionen amb la investigació històrica i la participació social per generar una experiència transversal i significativa.

Materials

Els materials utilitzats són diversos: alguns d’ells reciclats per a les creacions artístiques, ordinadors i recursos digitals, suports per a murals i instal·lacions artístiques, i espais expositius dins del centre per mostrar les obres.

Amb “Arrels, present i futur de Sant Andreu”, l’art es converteix en un vehicle de coneixement i transformació, fent que cada alumne esdevingui part activa de la història i futur del seu barri.