Donem resposta als reptes del món actual
C/ Ramon Batlle, 39-45 - 08030 Barcelona
933 468 001
Phonics és un mètode pedagògic fet servir en moltes escoles de països anglosaxons per a ensenyar els alumnes a lletrejar i llegir en anglès. Aquest idioma fa servir al voltant de 44 sons diferents, i aquests sons es denominen fonemes.
Els fonemes es poden representar en una única lletra o un grup de lletres denominat grafemes. L’estructura es va complicant, però diguem que aquestes combinacions són molt particulars de l’idioma anglès i amb un sistema fonètic o fonològic molt diferent del nostre.
La forma que es combinen els diferents sons són la base per l’aprenentatge de l’idioma. I no només per l’expressió oral i la comprensió, sinó també per la lectura i l’escriptura.
En definitiva, les paraules no segueixen les mateixes regles que la llengua materna dels nostres alumnes, i per això no es poden transferir les normes de pronúncia del castellà/català cap a la lectura anglosaxona, perquè això pot crear confusió en els alumnes tant en l’escriptura com en la lectura. Així mateix, és important saber que la consciència fonològica no s’adquireix de forma espontània, sinó que s’ha d’ensenyar.
El procés d’ensenyament-aprenentatge a partir de Phonics que fem a cinquè treballa de forma sistemàtica la comprensió oral i la correcta pronúncia i expressió. Mitjançant el denominat phonetical awareness o consciència fonològica.
D’aquesta manera els alumnes aprenen a descodificar paraules. Com? Unint els diferents sons de les lletres per formar paraules i llegir-les correctament (blending) i identificant els sons de les paraules i discriminant els sons que hi ha (segmenting).
És una aproximació que es fa a la llengua anglesa des d’una mirada focalitzada en l’expressió oral i la pronúncia i que esdevé un tractament de la llengua que va més enllà d’aprendre la mera gramàtica i l’estudi del vocabulari.
Es va fent de forma pautada introduint sons de forma gradual i les seves combinacions per així anant introduint les normes de basic spelling rules com: short and long vowels, silent/super -e i two vowels together, mitjançant activitats, dinàmiques diverses i materials extrets de plataformes que fan servir aquesta metodologia.
Mitjançant aquest mètode els nostres alumnes “juguen a descodificar” com es pronuncien les paraules en un paràgraf o text, cosa que ho fa molt motivador i engrescador i els fa pensar “out of the box” amb una visió innovadora i de voluntat d’aprendre la llengua anglesa de forma diferent.
25 escoles a Catalunya amb un projecte transformador, compromès i il·lusionant: #avuixdemà
© 2020 Escoles FEDAC | Tots els drets reservats - Avís legal - Política de privadesa - Política de cookies - Design by Creaescola