Donem resposta als reptes del món actual
C/ Ramon Batlle, 39-45 - 08030 Barcelona
933 468 001
Els projectes d’aprenentatge-servei són pràctiques encaminades a l’acció. Una acció solidària, de millora de l’entorn, que es vincula a uns aprenentatges significatius per als nois i noies protagonistes. En posar el focus en l’acció, aquestes experiències podrien aparèixer com a complementàries o fins i tot alternatives a altres pràctiques centrades en la reflexió i la deliberació. En la majoria dels projectes d’aprenentatge-servei, però, la lectura i l’escriptura juguen un paper clau, fonent aquests aprenentatges funcionals i bàsics per a l’èxit educatiu amb el compromís social.
En els projectes d’aprenentatge-servei els nois i noies s’enfronten a un problema social de l’entorn per buscar solucions que l’atenuïn o l’eliminin, implicant-se com a ciutadans i ciutadanes capaces de mobilitzar-se pel bé comú. En definitiva, són pràctiques encaminades a l’acció, però no de qualsevol mena, sinó a una acció solidària, com és el cas del Projecte Gran Recapte Fedac.
La situació econòmica de moltes famílies fa que hagi augmentat la demanda d’usuaris dels bancs d’Aliments, incrementant-se aquesta situació a partir de la COVID-19.
El barri de Sant Andreu de Barcelona no n’és una excepció. El fet que moltes famílies, malgrat tenir feina, es vegin a la situació de no poder cobrir les necessitats alimentàries bàsiques ha fet canviar el concepte de pobresa. Ha aparegut a l’imaginari col·lectiu que en qualsevol moment tots podem passar situacions difícils en què sigui necessari recórrer a les ajudes socials, com per exemple, un banc d’aliments. Aquesta situació social provoca una necessitat d’aportacions d’aliments no peribles al Rebost Solidari Sant Andreu, una iniciativa de Càritas Barcelona que promou el dret a l’alimentació de totes les famílies i la seva inclusió social.
Els alumnes de P5, a partir de la demanda social i econòmica detectada, han dissenyat una campanya de recollida, classificació i aportació d’aliments al Rebost Solidari de Sant Andreu per col·laborar amb aquesta entitat. D’aquesta manera, poden oferir un servei a la comunitat, amb la qual cosa assumeixen una gran responsabilitat alhora que fan una relectura de la pobresa en la situació actual.
El punt d’inici del projecte, des d’un punt de vista escolar, és la lectura d’El Zoo de Pitus, una obra de Sebastià Sorribes (Barcelona, 1928-2007), historiador i autor de diversos llibres publicats al món de la literatura infantil. El Zoo de Pitus narra una història d’amistat, col·laboració, fe i entusiasme:
Un grup d’amics d’un barri obrer de Barcelona conviuen i van junts a l’escola, es diverteixen i porten una vida normal fins que es produeix una notícia que els canvia la vida: Pitus, un amic del grup, es troba tan malalt que els doctors comenten que no es podrà salvar si no se sotmet a un tractament en una clínica estrangera que té un cost molt elevat…
Els temps són difícils i és impossible que la família pugui pagar el tractament. Tot el barri es commociona i els vol ajudar, però no són temps bons per a ningú.
És llavors quan el grup d’amics entra en acció i se’ls acudeix muntar un «zoològic» per a qui vulgui entrar ha de pagar una entrada simbòlica. L’enginy, la imaginació i la tenacitat porten a aconseguir el seu objectiu: ajudar i salvar Pitus.
L’ús d’aquest llibre és la motivació i el suport del projecte on aconseguim que els alumnes transfereixin l’experiència de la lectura en una experiència d’un servei real a Sant Andreu.
El projecte es planteja interdisciplinàriament des de diferents àrees: llengua, matemàtiques, educació artística visual i plàstica, Tutopia i Lem. Al llarg del projecte es fixen uns objectius d’aprenentatge i desenvolupament de competències diverses.
Es tracta d’una iniciativa que s’impulsa amb èxit des de fa uns quants anys i pretén estimular la participació dels alumnes i les alumnes en el seu entorn, amb l’objectiu d’afavorir un compromís cívic amb la millora de la qualitat de vida de les persones que formen part del barri.
De la mateixa manera, afavoreix de manera global el desenvolupament de les competències dels alumnes, ja que integra tant els coneixements com la funcionalitat dels aprenentatges en el context proper. A més, motiva i aconsegueix implicar l’alumnat en una activitat pràctica per ajudar a resoldre un problema real i urgent.
25 escoles a Catalunya amb un projecte transformador, compromès i il·lusionant: #avuixdemà
© 2020 Escoles FEDAC | Tots els drets reservats - Avís legal - Política de privadesa - Política de cookies - Design by Creaescola