Donem resposta als reptes del món actual
C/ Ramon Batlle, 39-45 - 08030 Barcelona
933 468 001
El passat 12 de desembre vam tenir el plaer d’obrir les portes de l’escola a les famílies de 2n ESO per tal de compartir amb elles els productes finals del projecte humanístic: “Temps de Castells” . Els nois i les noies van tenir l’oportunitat d’explicar el seu procés de treball i el resultat obtingut després d’un trimestre de feina en què de manera individual i en equip van poder aprofundir sobre l’època medieval i el feudalisme. Vam organitzar una petita fira on hi havia diverses taules expositives en les quals un petit grup d’alumnes explicava un dels treballs.
Aquest article recull la visió de tots els protagonistes d’aquesta jornada: professorat, alumnes i famílies.
El treball col·laboratiu ha sigut clau durant tot el procés del projecte dels castells. Hem combinat les assignatures de socials, llengua castellana i plàstica per tal de treballar des de diverses vessants una mateixa temàtica. L’alumnat ha treballat en grups amb l’objectiu de crear espais on poguessin aprendre els uns dels altres intercanviant coneixements i habilitats. La seva finalitat, doncs, ha sigut aprendre a treballar en equip, a gestionar el temps, a coordinar les tasques, a prendre iniciativa i a entregar les feines dins del termini establert. Aquest aprenentatge ha quedat palès amb l’exposició dels castells que vam celebrar el passat mes de desembre on les famílies dels alumnes van poder escoltar les explicacions sobre el procés de treball i veure els resultats obtinguts.
El professorat considerem molt important aquest darrer aspecte, ja que suposa fer xarxa família-escola, i sobretot, posar en valor el treball realitzat pel nostre alumnat. Parlar en públic, defensar allò que s’ha creat, saber explicar el procés d’aprenentatge, forma part de la competència aprendre a aprendre, i els posa a prova pel seu futur acadèmic i professional. No hi ha millor públic que els seus pares, mares i germans per iniciar-se en aquest camí. Així doncs, estem molt contents d’aquesta experiència d’obrir l’escola a les famílies i tenir l’oportunitat d’explicar el que fan els nois i noies amb la companyia dels seus xerpes, nosaltres, els professors.
Dilluns 12 de desembre vam presentar als pares els nostres treballs sobre el projecte humanístic: “Temps de castells”. Va ser un treball molt interessant que consistia a crear una presentació per a fer-la davant dels pares i mares del nostre curs. Vam fer uns cartells on vam anunciar el que anava a explicar cada grup. Havíem de presentar els treballs que havíem fet durant tot aquest trimestre, i cada grup explicava una activitat diferent. Un grup va parlar sobre les maquetes del feu, un altre grup va haver d’explicar com vam fer el dossier sobre l’art romànic i com va anar la sortida al Museu Nacional d’Art de Catalunya. Després, un altre grup va explicar i va ensenyar l’aplicació de Sketch Up per fer un castell en digital. Uns altres van parlar sobre un retrat romànic de nosaltres mateixos, i un altre grup va presentar el que vam fer a la sortida del castell de Cardona. L’últim grup va parlar sobre el fanzine que vam fer, que consistia en un petit llibret on a cada pàgina hi havia informació sobre la vida als castells.
L’activitat ens ha semblat molt divertida, i tot un repte, ja que, com venien els pares, teníem més ganes que la presentació sortís bé per poder ensenyar el nostre treball. Ha sigut una oportunitat per demostrar als pares el que fem a classe, i poder ensenyar-los com ens ha sortit el projecte. Als alumnes de 2n d’ESO ens ha agradat molt aquesta dinàmica i ens agradaria fer més activitats així.
A través d’una enquesta, vam demanar a les famílies quina va ser la seva opinió sobre l’experiència viscuda durant la visita a l’exposició, el recull de comentaris va ser molt positiu. Van considerar que havia estat una experiència maca i creativa, els va agradar poder veure els seus fills i filles dins de l’ambient de l’escola, interactuant entre ells i amb el professorat. Van subratllar la sorpresa de veure com eren capaços d’explicar amb seguretat tot el procés de treball, les dificultats, els reptes i allò que consideraven encerts, i com tot plegat posava en valor l’esforç del procés d’aprenentatge, no només els resultats obtinguts. També van explicar que els havia agradat molt veure la varietat de treballs derivats d’un mateix fil conductor. Van aplaudir la bona organització, el fet de poder fer preguntes a l’alumnat i el bon ús de les tecnologies, els va impactar especialment les creacions amb Scketch Up. I sobretot van valorar el repte que suposava pels seus fills haver de defensar en públic la seva feina, donat que, diverses famílies van dir-nos que és un repte que saben que els seus fills hauran d’entomar en el seu futur acadèmic i professional.
Finalment, totes les famílies van agrair poder veure i entendre millor que vol dir treballar per projectes interdisciplinaris, haver pogut tornar a entrar a l’escola, i demanen que, en el futur, aquest tipus d’experiència tingui continuïtat.
El recull d’aquestes opinions reflecteix les ganes de seguir compartint amb tota la comunitat educativa les bones pràctiques educatives i que l’obertura de l’escola tingui continuïtat a l’etapa de l’ESO per seguir creant sinergies entre tots.
25 escoles a Catalunya amb un projecte transformador, compromès i il·lusionant: #avuixdemà
© 2020 Escoles FEDAC | Tots els drets reservats - Avís legal - Política de privadesa - Política de cookies - Design by Creaescola